انواع سند مالکیت در قبرس شمالی

تاریخ قبرس درهم تنیده با تمدن های مختلف است جزیره قبرس تاریخ غنی دارد که قدمت آن به هزاران سال پیش می رسد و توسط تمدن های متعددی از جمله یونانی ها ، رومی ها ، بیزانسی ها و صلیبی ها اداره می شده .

در سال ۱۵۷۱ امپراتوری عثمانی قبرس را فتح و در حدود سه قرن بر این جزیره حکمرانی کرد .

در قرن ۱۹  این جزیره تحت مدیریت بریتانیا قرار گرفت و در طول دوره حکومت بریتانیا در سال های ۱۸۷۸ تا ۱۹۶۰ تنش های بسیاری بین جوامع یونانی قبرس و قبرس ترک شکل گرفت و در سال ۱۹۶۰ قبرس از حاکمیت بریتانیا استقلال یافت و به جمهوری قبرس تبدیل شد .

برای تقسیم قدرت میان ترک های قبرسی و یونا نی های قبرسی قانون اساسی در نظر گرفته شده بود اما با این تنش های فراوانی میان آنها در دهه ۱۹۶۰ شکل گرفته بود .

وضعیت در سال ۱۹۷۴ زمانی که یک نظامی یونانی از کودتا با هدف اتحاد قبرس با یونان حمایت کرد بدتر از قبل شد و در پاسخ هم ترکیه مداخله نظامی را آغاز کرد که در این مرحله و مداخله ترکیه منجر به تجزیه جزیره قبرس به دو بخش قبرس شمالی ( قبرس ترک ) و قبرس جنوبی ( قبرس یونانی ) شد .

در نهایت TRNC در سال ۱۹۸۳ استقلال خود را اعلام کرد .

تقسیم قبرس منجر به جابجایی قابل توجهی از جمعیت شد به طوری که یونانی های قبرس در شمال و ترک های قبرس در جنوب مجبور به ترک خانه های خود شدند .

البته سازمان ملل متحد فعالانه در تلاش برای حل مسیله قبرس و اتحاد مجدد این جزیره مشارکت دارد و در طول سال ها مذاکرات صلح متعددی تحت نظارت سازمان ملل صورت گرفته و تلاش ها برای یافتن راه حل مسالمت آمیز و اتحاد مجدد جزیره همچنان ادامه دارد .

تقسیم جزیره و جدایی دو بخش قبرس شمالی و قبرس جنوبی باعث ایجاد تغییراتی در قوانین ملکی قبلی شد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود .

به صورت کلی اسناد در قبرس شمالی در حال حاضر به ۵ نوع تقسیم می شود که در ادامه به بررسی انواع آن می پردازیم .

نکته قابل توجه در رابطه با اسناد ملکی در قبرس شمالی این است که از سال ۲۰۲۱ دولت قبرس شمالی رسما اعلام کرد که فقط یک نوع سند در قبرس شمالی خواهد بود و تمامی انواع سندها به نام سند ملی جمهوری قبرس شمالی شناخته خواهند شد و تنها تفاوت موجود در آنها امکان دریافت وام با سند ملک به عنوان یک خارجی بر بروی برخی از انواع سند است .

 

سند مالکیت ترکیش ( Turkish Title )

یکی از انواع سند در قبرس شمالی و البته معتبرترین نوع سند سند ترکیش است .

این نوع سند مربوط به املاکی است که از ابتدا مالک قبرسی ترک داشته و متعلق به آنها بوده و هیچ گونه تغییری در آنها به وجود نیامده است .

سند مالکیت ترکیش برای املاک واقع در قسمت شمالی جزیره صادر می شود . این نوع اسناد در قبرس شمالی به دلیل اسناد جامع و وضعیت حقوقی مطمین از ارزش بالایی برخوردار هستند و مانند دیگر اسناد توسط اداره ثبت اسناد و املاک صادر می شوند و حاوی اطلاعات دقیق ماک از جمله حدود ، ابعاد و مشخصات ملک است .

 

سند مالکیت مبادله ( Exchange Title )

اسناد مالکیت مبادله یا ایکسچینج نوع دیگری از انواع سند در قبرس شمالی است که دارای اعتبار و ارزش بالایی است . این اسناد عمدتا مربوط به املاکی است که به افرادی اختصاص داده شده که مجبور به ترک املاک خود در قسمت جنوبی جزیره و نقل مکان به قسمت شمالی پس از تقسیم سال ۱۹۷۴ شده بودند .

در مجموع اسناد ایکسچینج مربوط به املاکی است که مالکان آنها پیش از تقسیم جزیره در قسمت جنوبی زندگی و دارای املاک بودند و پس از تقسیم جزیره به دو بخش شمالی و جنوبی مجبور به ترک املاک خود شدند در این زمان با تغییر قوانین به آنها در عوض املاکی در قسمت شمالی جزیره با عنوان سند ایکسچینج داده شد که نشانگر معوضه املاک و مالکان در میان قبرس شمالی ها و جنوبی ها می باشد .

 

سند مالکیت خارجی

سند مالکیت خارجی در قبرس شمالی به اسناد مالکیت صادر شده برای املاک متعلق به افراد غیر قبرسی اشاره دارد . این اسناد اثبات قانونی مالکیت و حقوق اموالی را که متعلق به خارجیان است ارایه می دهد و در دسترس بودن این اسناد نقش مهمی در جذب سرمایه گذاران بین المللی و افرادی که به دنبال مالکیت در قبرس هستند ایفا مرده است .

این اسناد هم در قبرس شمالی به رسمیت شناخته شده اند و مالکان آنها از تمامی حقوق مالکیت برخوردار هستند .

 

سند مالکیت تحصیص (Tahsis Title )

این نوع اسناد مختص ترک هایی می باشد که در زمان جنگ میان قبرس ترک و قبرس یونان حضور داشتند و در این جنگ شهید شده اند که به بازماندگان آنها اهدا شده است و تمامی حقوق خرید ، فروش و مالکیت این املاک با آنها می باشد . معامله این نوع اسناد برای خارجیان و افراد غیر قبرسی تا حد امکان توصیه نمی شود .

 

سند مالکیت معلق ( TMD Title )

پر ریسک ترین نوع مالکیت سند ملکی معلق است و همانطور که از اسم آن پیداست هیچ وضعیت مشخصی ندارد .

این نوع املاک مالک مشخص و خاصی ندارند و ممکن است در آینده تصمیمات مختلفی در رابطه با اآنها گرفته شود زیرا نه از سمت قبرس شمال و نه قبرس جنوبی به رسمیت شناخته نشده اند . پیشنهاد ما این است که در حد امکان از خرید این املاک خودداری کنید .

 

شما برای یک انتخاب هدفمند و درست و داشتن اطلاعات به روز نیاز به وکیل و مشاوران با تجربه در این زمینه خواهید داشت تیم اشرفی استیت با داشتن وکلای مجرب و مشاورین با تجربه و در دست داشتن اطلاعات جامع از شرایط املاک و سرمایه گذاری در قبرس شمالی در تمامی مراحل در کنار شما خواهد بود .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
5 ژوئن, 2023

مشاوره رایگان
۴۲۷۹ ۷۹۸ ۰۹۹۳

جهت دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را وارد کنید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاعات بیشتر و بازدید رایگان از پروژه با ما تماس بگیرید 

شرکت اشرفی استیت با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در زمینه خرید ملک و سرمایه گذاری در قبرس شمالی و دریافت اقامت قبرس، به شماره ثبتی MŞ20645 آماده ارائه خدمات به شما می باشد.

مطالب مرتبط

قوانین و شرایط خرید ملک در قبرس شمالی

قوانین و شرایط خرید ملک در قبرس شمالی

    قبرس شمالی که رسماً به عنوان جمهوری ترک قبرس شمالی شناخته می‌شود، مجموعه ای از مقررات و رویه‌های خاص خود را برای خرید ملک دارد. خرید ملک در قبرس شمالی تلاشی است که می‌تواند هم فرصت‌ها...

خرید ویلا در قبرس شمالی

خرید ویلا در قبرس شمالی

خرید ویلا در قبرس شمالی یک تصمیم هوشمندانه هم از نگاه سرمایه‌گذاری و هم از امکان داشتن یک زندگی لاکچری می‌باشد. ویلاها در قبرس شمالی با سبک‌های متنوع از ویلاهای دوقلو و مستقل در تنوع فلت، دوبلکس و...

قیمت خانه در قبرس شمالی به پول ایران

قیمت خانه در قبرس شمالی به پول ایران

برای اینکه بتوانید قیمت خانه در قبرس شمالی به پول ایران را به درستی درک و مقایسه کنید، شروع قیمت ملک را در مناطق مختلف قبرس ذکر خواهیم کرد. شروع قیمت واحد یک‌خواب در شهر فاماگوستا از ۶۰ هزار پوند...

مشاوره رایگان کلیک کنید