قبرس شمالی یا جنوبی؟

قبرس شمالی یا جنوبی

بخشی از تاریخچه جدایی قبرس

رابطه‌ی بین قبرس شمالی و جنوبی رابطه‌ای پیچیده و چند وجهی است که بر اساس رویدادهای تاریخی و پویایی‌های سیاسی جاری شکل گرفته‌است. برای درک این رابطه، بررسی تاریخچه ایجاد قبرس شمالی و تحولات بعدی بین دو طرف جزیره‌ی  تقسیم شده مهم است.
ریشه‌های این تقسیم را می‌توان در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 جستجو کرد. زمانی که تنش‌ها بین جوامع یونانی قبرس و قبرس ترک افزایش یافته‌بود. قبرس، مستعمره سابق بریتانیا، در سال 1960 با تأسیس جمهوری قبرس استقلال یافت. جمهوری جدید قرار بود یک ترتیبات تقسیم قدرت بین دو جامعه باشد، اما درگیری‌هایی به وجود آمد که منجر به فروپاشی این سیستم شد.
در سال 1974، یک گروه ناسیونالیست یونانی قبرس کودتا را برای متحد کردن قبرس با یونان سازماندهی کرد که باعث مداخله نظامی ترکیه شد. ترکیه به عنوان یک کشور ضامن تحت معاهده ضمانت 1960، از حق خود برای حمایت از اقلیت ترک قبرس استفاده کرد. مداخله‌ی ترکیه منجر به تقسیم جزیره به دو بخش شد، به طوری که قبرسی‌های ترک کنترل شمال و یونانیان قبرس بر جنوب حکومت کردند.
در پاسخ به این تقسیم، رهبری ترک قبرس در سال 1975 تأسیس دولت فدرال ترک قبرس را اعلام کرد که بعداً در سال 1983 به جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) تبدیل شد. ایجاد قبرس شمالی و قبرس جنوبی و موقعیت سیاسی متعاقب آن منبع اختلاف و مناقشات بوده‌است. سازمان ملل متحد فعالانه در تلاش برای یافتن راه حلی جامع برای مسئله قبرس مشارکت داشته‌است. مذاکرات و گفتگوهای صلح متعددی با هدف اتحاد مجدد جزیره تحت یک فدراسیون دو منطقه‌ای انجام شده‌است. با این حال، این تلاش‌ها هنوز راه حلی دائمی به دست نیاورده‌است و این تقسیم بندی حل نشده باقی مانده‌است.
رابطه بین قبرس شمالی و جنوبی با تعامل و ارتباطات محدود مشخص شده‌است. خط سبز، از نظر فیزیکی دو طرف را از هم جدا می‌کند. در طول سال‌ها، تلاش‌هایی برای تسهیل تماس بین یونانی‌های قبرسی و ترک‌های قبرس، از جمله ایجاد نقاط عبور در امتداد خط سبز صورت گرفته‌است. این گذرگاه‌ها به افراد این امکان را می دهد که از اعضای خانواده دیدن کنند، به املاک دسترسی داشته باشند و در برخی فعالیت‌های اقتصادی شرکت کنند.
با وجود شکاف سیاسی، مواردی از همکاری و گفت‌وگو بین دو طرف وجود داشته‌است. مبادلات فرهنگی، ارتباطات مردم با مردم و پروژه‌های مشترک برای ارتقای تفاهم و پر کردن شکاف بین جوامع انجام شده‌است.
از نظر اقتصادی، روابط تجاری و اقتصادی محدودی بین قبرس شمالی و جنوبی وجود داشته‌است. باز شدن گذرگاه‌ها سطوحی از تعاملات اقتصادی را تسهیل کرده و امکان تبادل کالا و خدمات را فراهم کرده‌است.

چرا قبرس شمالی ؟

هنگام مقایسه قبرس شمالی با قبرس جنوبی، توجه به این نکته مهم است که انتخاب محل سکونت و مقصد مهاجرت به ترجیحات و اولویت‌های فردی بستگی دارد. با این حال، چندین جنبه وجود دارد که قبرس شمالی دارای مزایای خاصی است که ممکن است برای برخی افراد جذاب باشد.

1. هزینه زندگی: قبرس شمالی به طور کلی هزینه کمتری برای زندگی در مقایسه با قبرس جنوبی ارائه می‌دهد. این شامل هزینه‌های مسکن، آب و برق، حمل و نقل و هزینه‌های روزانه کمتر است. مقرون به صرفه بودن قبرس شمالی می‌تواند آن را به گزینه‌ای جذاب برای افراد و خانواده‌هایی تبدیل کند که به دنبال یک سبک زندگی راحت با هزینه مقرون به صرفه تر هستند.
2.فرصت‌های آموزشی : قبرس شمالی خود را به عنوان یک مرکز آموزشی با کیفیت و معتبر به متقاضیان معرفی کرده‌است و دانشجویان بین‌المللی را با تحصیلات با کیفیت و با هزینه‌های مقرون به صرفه تر در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر کشورها مانند قبرس جنوبی جذب می‌کند. حضور دانشجویان بین المللی به تنوع فرهنگی کمک می‌کند و فرصت‌هایی را برای همکاری‌های دانشگاهی و پروژه‌های تحقیقاتی ایجاد می‌کند. دانشگاه های قبرس شمالی طیف وسیعی از برنامه‌ها را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند که دانشجویان را از نقاط مختلف جهان جذب می‌کند.3.امکان اشتغال : قبرس شمالی در رابطه با اشتغال افراد وضعیت مطلوب تری را نشان می‌دهد و به طور کلی نرخ بیکاری کمتری نسبت به همتای جنوبی خود دارد. این را می‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد، از جمله اندازه جمعیت کوچکتر، اقتصاد در حال توسعه با افزایش فرصت‌های شغلی، و هزینه کمتر زندگی که کسب و کار و سرمایه‌گذاری را جذب می‌کند. علاوه بر این، ظهور قبرس شمالی به عنوان یک مرکز آموزشی فرصت‌های شغلی در بخش دانشگاهی ایجاد کرده‌است، نرخ پایین‌تر بیکاری در قبرس شمالی، پتانسیل آن را برای جویندگان کار و تأثیر مثبت تلاش‌های مداوم برای رشد اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاران را در این کشور نشان می‌دهد.

4.فرصت‌های املاک و مستغلات: بازار املاک و مستغلات در قبرس شمالی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بالقوه را با قیمت‌های نسبتاً پایین‌تر از قبرس جنوبی ارائه می‌دهد. بنابراین قبرس شمالی به منطقه مورد علاقه و جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل شده‌است.
5.سبک زندگی آرام: قبرس شمالی در مقایسه با شه‌های شلوغ قبرس جنوبی، سبک زندگی آرام و آرام‌تری را ارائه می‌دهد. این منطقه سرعت پایین‌تری از زندگی را فراهم می‌کند، جایی که مردم می‌توانند از حس اجتماعی، ارتباطات نزدیک‌تر و محیط آرام‌تر لذت ببرند. این می‌تواند برای کسانی که به دنبال یک سبک زندگی آرام‌تر و کم هیجان هستند جذاب باشد.
6. امنیت و سلامت جامعه : شاخص امنیت در قبرس شمالی 87 تا 92 درصد و شاخص امنیت قبرس جنوبی 58 تا 78 درصد و همچنین شاخص جرم قبرس شمالی 8 تا 13 درصد و قبرس جنوبی 22 تا 42 درصد است.
همین اعداد نشان از امنیت بالای قبرس شمالی در مقایسه با قبرس جنوبی دارد که اهمیت بسیار بالایی برای متقاضیان مهاجرت می‌باشد.
7.دریافت اقامت : یکی از مهم‌ترین مزیت‌های قبرس شمالی امکان اخذ اقامت از طریق خرید ملک با هزینه بسیار کمتر از قبرس جنوبی است. بازار املاک و مستغلات در قبرس شمالی گزینه‌های مقرون به صرفه‌تری را ارائه می‌دهد و آن را برای افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در ملک و اقامت امن هستند، انتخابی جذاب می‌کند. گزینه اخذ اقامت از طریق مالکیت مزیتی برای کسانی است که به دنبال استقرار خود در قبرس شمالی با هزینه در دسترس تر در مقایسه با قیمت‌های بالاتر ملک در قبرس جنوبی هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای
27 ژوئن, 2023

مشاوره رایگان
۴۲۷۹ ۷۹۸ ۰۹۹۳

جهت دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را وارد کنید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاعات بیشتر و بازدید رایگان از پروژه با ما تماس بگیرید 

شرکت اشرفی استیت با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در زمینه خرید ملک و سرمایه گذاری در قبرس شمالی و دریافت اقامت قبرس، به شماره ثبتی MŞ20645 آماده ارائه خدمات به شما می باشد.

مطالب مرتبط

معرفی اپلیکیشن‌های کاربردی قبرس

معرفی اپلیکیشن‌های کاربردی قبرس

KIBHAS سرویس رفت و برگشت فرودگاه خدمات اتوبوس فرودگاهی از فرودگاه ارجان به هر شهر کسانی که به فرودگاه ارجان می‌روند، می‌توانند از طریق اپلیکیشن کیباس به صورت آنلاین بلیط اتوبوس تهیه و با مشخص کردن...

خرید ویلا در قبرس شمالی

خرید ویلا در قبرس شمالی

خرید ویلا در قبرس شمالی یک تصمیم هوشمندانه هم از نگاه سرمایه‌گذاری و هم از امکان داشتن یک زندگی لاکچری می‌باشد. ویلاها در قبرس شمالی با سبک‌های متنوع از ویلاهای دوقلو و مستقل در تنوع فلت، دوبلکس و...

جشن ها و فستیوال های قبرس شمالی

جشن ها و فستیوال های قبرس شمالی

قبرس شمالی، منطقه‌ایی غنی از تاریخ و میراث فرهنگی دارای روزهای پر جنب و جوش از مراسم و جشنواره‌هاست که بازتابی از گذشته و حال متنوع آن است. از سنت‌های باستانی تا جشن های معاصر مردم قبرس شمالی به...

مشاوره رایگان کلیک کنید