کشور قبرس شمالی یکی از مقاصد محبوب مهاجرتی

یا می‌دانستید که کشور قبرس شمالی یکی از مقاصد محبوب مهاجرتی در میان ایرانیان است؟ آیا اطلاع دارید که هزینه‌های زندگی در قبرس شمالی به نسبت دیگر کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است؟ آیا می‌دانید که نرخ بیکاری در این کشور تنها ۵% درصد است و مردم از وضعیت رفاهی خوبی برخوردارند؟ بخش ترک نشین قبرس در سال ۱۹۸۳ اعلام استقلال نمود و به این ترتیب جمهوری ترک قبرس شمالی شکل گرفت. کشور قبرس شمالی توسط آب‌های مدیترانه احاطه شده است. این جزیره زیبا از بخش شمالی با ترکیه و از بخش جنوبی با مصر همسایه است. شایان ذکر است که جمعیت تحصیل کرده در کشور قبرس شمالی روز به روز بیشتر می‌شود و این کشور به تحصیلات عالی بیشتر از قبل اهمیت می‌دهد.

 

قبرس، جزیره‌ای در شرق مدیترانه، سومین جزیره بزرگ پس از سیسیل و ساردینیا است. این کشور از شمال، ۷۰ کیلومتر با ترکیه، از شرق ۱۰۰ کیلومتر با سوریه، از جنوب با مصر ۳۷۰ کیلومتر، از شمال غربی ۹۵۰ کیلومتر با یونان و از جنوب شرقی ۱۷۰ کیلومتر با لبنان و فلسطین اشغالی همسایه است. در سال ۱۹۶۰، قبرس به دو ایالت جداگانه تقسیم شد و از سال ۱۹۷۴ به قسمت شمالی آن، جمهوری ترک قبرس شمالی می‌گویند.

کشور قبرس شمالی، در سال ۲۰۲۱ دارای ۳۱۳۶۲۶ نفر جمعیت است. این جمعیت در ۳۳۵۵ کیلومتر مربع گستره شده‌اند. قبرس شمالی سالانه پذیرای هزاران گردشگر از طریق هوایی و دریایی است. علاوه بر سواحل شنی بسیار در این کشور، طبیعت جنگلی و سرسبز قبرس شمالی نیز قابل توجه است.

تاریخ کشور قبرس شمالی

بین سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۷۴، به دلیل تفاوت‌های فرهنگی بین جوامع ترک و یونانی، تنش‌های بین آنها به جنگ تبدیل شد. با مداخله نظامی ترکیه، جزیره قبرس در سال ۱۹۷۴ به دو کشور مستقل تقسیم شد. جمهوری ترک قبرس شمالی در شمال جزیره قبرس و قبرس یونانی (جنوبی) در جنوب این جزیره قرار گرفت. بخش ترک نشین قبرس در سال ۱۹۸۳ اعلام استقلال نمود و به این ترتیب جمهوری ترک قبرس شمالی شکل گرفت.

در سال ۱۹۷۵، دولت فدرال ترک قبرس، به‌عنوان اولین گام به سوی یک کشور فدرال درخواست استقلال کرد. این درخواست توسط جمهوری قبرس، سازمان ملل متحد (سازمان ملل) و جامعه بین‌المللی رد شد. پس از هشت سال مذاکره ناموفق با رهبری جامعه یونانی، قبرس شمالی در ۱۵ نوامبر ۱۹۸۳ با نام جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) استقلال خود را اعلام کرد. سازمان ملل و جمهوری قبرس این اعلامیه یکجانبه استقلال را رد کردند و ۷۶ درصد از یونانی‌های قبرس این اعلامیه استقلال را مردود دانستند. در حالی که ۶۵ درصد از ترک‌های قبرس آن را پذیرفتند.

در سال ۲۰۰۴، یک توافق صلح با میانجیگری سازمان ملل در یک همه‌پرسی به هر دو طرف ارائه شد. رئیس جمهور قبرس، تاسوس پاپادوپولوس، و رئوف دنکتاش، رئیس جمهور قبرس ترک (TRNC) در همه پرسی با حل و فصل پیشنهادی مخالفت کردند. اکثریت ترک‌های قبرس این پیشنهاد را پذیرفتند، اما یونانی‌های قبرس با اکثریت آرا آن را رد کردند. در نتیجه، قبرس جنوبی به اتحادیه اروپا پیوست اما عضویت قبرس شمالی به حالت تعلیق درآمد.

جغرافیای کشور قبرس شمالی

جغرافیای قبرس شمالی ترکیبی منحصر به فرد از کوه‌ها، دشت‌ها و سواحل است. رشته کوه گیرنه، با قله‌های سنگ آهک دندانه‌دار باشکوه، که بلندترین آنها کوه سلویلی با ارتفاع ۳۳۵۷ فوت است، در امتداد خط ساحلی شمالی قرار دارد و پس‌زمینه‌ای شگفت‌انگیز را در این منطقه به وجود آورده است. در شرق جزیره، این رشته کوه در امتداد شبه جزیره باریک معروف به کارپاس یا «په‌هندل» ارتفاعش کمتر می‌شود.

 

قبرس شمالی معروف به ده‌ها کیلومتر خط ساحلی و ماسه‌های سفید خالص است. در جنوب رشته کوه گیرنه، دشت‌های مسائوریا قرار دارد. در اینجا، پایتخت تقسیم شده نیکوزیا (Lefkosa) واقع شده است. دیگر مراکز عمده عبارتند از Guzelyurt در غرب قبرس شمالی که بیشتر مرکبات از آنجا می‌آید، شهر تفریحی گیرنه (Girne) در ساحل شمالی و دومین شهر تفریحی فاماگوستا (Gazimagosa) که در شرق این کشور قرار گرفته است. اگر هوای گرم و مرطوب را دوست دارید، کشور قبرس شمالی مناسب شما است.

در قبرس شمالی باید آسمان خاکستری، باران و سرما را فراموش کنید و به آفتاب و سواحل زیبا فکر کنید. در تابستان‌های قبرس شمالی باید سعی کنید در فضاهای باز باشید زیرا دما از اواسط ژوئن تا ژوئیه به ۳۰ درجه می‌رسد. در فصل بهار، قبرس شمالی زیباترین رنگ‌های خود را می‌پوشد تا منظره‌ای از زیبایی بی‌نظیر را به نمایش بگذارد. در این فصل، دما به ندرت به زیر ۳ یا ۴ درجه می‌رسد. در پاییز و بهار، جزیره وارد دوره آرامش و استراحت می‌شود و دمای ملایمی دارد که بهترین فصل برای سفر به قبرس شمالی است.

 

اقتصاد و منابع مالی کشور قبرس شمالی

قبرسی‌ها عمدتاً کالاهایی مانند مرکبات، سیمان، سیب زمینی و پوشاک را به ترکیه صادر می‌کنند. اقتصاد قبرس شمالی تحت سلطه بخش خدمات (۶۹٪ از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۰۷) است که شامل بخش عمومی، تجارت، گردشگری و آموزش است. نرخ بیکاری در قبرس شمالی بر اساس داده‌های سال ۲۰۱۸، حدود ۵% است. همین نرخ پایین بیکاری باعث شده است که بسیاری از ایرانیان، تصمیم به کار در قبرس شمالی بگیرند.

صنعت (تولید سبک) ۲۲ درصد از تولید ناخالص داخلی قبرس شمالی و کشاورزی ۹ درصد از تولید ناخالصی این کشور را تشکیل می‌دهند. اقتصاد قبرس شمالی بر اساس بازار آزاد عمل می‌کند و بخش قابل توجهی از هزینه‌های اداری توسط ترکیه و اتحادیه اروپا تأمین می‌شود. TRNC از لیر ترکیه به عنوان واحد پول خود استفاده می‌کند و همین امر باعث شده تا وضعیت اقتصادی آن به اقتصاد ترکیه مرتبط باشد.

جمعیت شهری عمدتاً در صنعت خدمات و صنایع سبک مانند نوشیدنی‌ها، پوشاک، ساخت‌وساز و سایر مؤسسات تجاری شاغل هستند. حدود ۱۹۵ روستا در قبرس شمالی وجود دارد و مردم مناطق روستایی عمدتاً به کشاورزی مشغول هستند و محصولات متنوعی تولید می‌کنند. گندم، جو، زیتون، خرنوب، خربزه، انگور، انجیر، سیب زمینی و سبزیجات پایه به صورت تجاری در مقیاس متوسط کشت می‌شوند.

صنعت خدمات اخیراً به طور عمده در گردشگری، بانکداری و آموزش افزایش یافته است. توسعه آهسته در اقتصاد به یک مزیت برای گردشگری تبدیل شده است زیرا منجر به روستاهای دست نخورده و در نتیجه آلودگی بسیار کم شده است. آموزش، اخیراً به یکی از منابع اصلی درآمد در قبرس شمالی تبدیل شده است. شاید همین باعث شده که سالانه بسیار از متقاضیان ایرانی، تحصیل در قبرس شمالی را انتخاب می‌کنند.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
13 ژانویه, 2022

مشاوره رایگان
۴۲۷۹ ۷۹۸ ۰۹۹۳

جهت دریافت مشاوره رایگان شماره تماس خود را وارد کنید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاعات بیشتر و بازدید رایگان از پروژه با ما تماس بگیرید 

شرکت اشرفی استیت با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در زمینه خرید ملک و سرمایه گذاری در قبرس شمالی و دریافت اقامت قبرس، به شماره ثبتی MŞ20645 آماده ارائه خدمات به شما می باشد.

مطالب مرتبط

نیکوزیا، پایتخت قبرس شمالی

نیکوزیا، پایتخت قبرس شمالی

نیکوزیا همچنین به عنوان لفکوشا شناخته می شود، پایتخت قبرس شمالی است و دارای اهمیت تاریخی، فرهنگی و سیاسی زیادی است. لفکوشا که در مرکز جزیره واقع شده است به عنوان مرکز اداری، اقتصادی و فرهنگی منطقه...

فرودگاه های قبرس شمالی

فرودگاه های قبرس شمالی

فرودگاه قدیم قبرس شمالی فرودگاه بین المللی ارجان در زبان محلی Ercan Uluslararasi Havalimanı در فاصله ۱۳ کیلومتری از شهر نیکوزیا (لفکوشا) و ۴۰ کیلومتری شهر فاماگوستا ( ماگوسا ) قرار دارد این فرودگاه...

تفاوت سرمایه گذاری در قبرس شمالی و ترکیه

تفاوت سرمایه گذاری در قبرس شمالی و ترکیه

با توجه به آب و هوای مدیترانه ایی و نزدیک بودن به ایران هر دو کشور ترکیه و قبرس شمالی از مقاصد مورد استقبال سرمایه گذاران ایرانی می باشند و البته افراد زیادی مردد در انتخاب میان این دو کشور هستند در...

مشاوره رایگان کلیک کنید